پس از اجرای تئاتر جابر در دانشکده علوم اجتماعی تهران، و تعامل گروهی از دانشجویان نخبه و فعال فرهنگی این دانشگاه با کانون نورالهدی، «ایده ی قرارگاه فرهنگی جابر (که در پرده ی جلسه مطرح می شود)» به سان جرقه ای شد تا گام های بلندی در راستای اهداف فرهنگی بردارند. تشکیل هیئت بانوی تراز از جمله ی این گام ها بود.... 

همکاری این دو گروه تا کنون ادامه داشته و باعث شکوفا شدن ثمرات قابل توجهی بوده است. امید که این راه و این مرام، پر قوت ادامه یابد!
 
 
 
دبیر این هیئت در توضیح اهداف گروه در کانال بانوی تراز می نویسد:
 
طرح‌مسئله و هدف تشکیل‌ هیئت بانوی تراز:
 
🔹تاریخ تحولات بشری همیشه نشانگر اهمیت نوع نگرش زنان و تاثیر آنان بر جریان‌های مختلف بوده و هست.
نقش زن و حقیقت وجودی او در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف به اشکال مختلف تعریف می‌شود که این تلقی‌ها خود در ارتباط وثیقی با جهان بینی این فرهنگ‌ها و‌مکاتب فکری قرار دارد.
 فرهنگ و تفکرات اسلامی و‌ مدرن دو نمونه از مهمترین این مکاتب هستند.  از قضا اقتضائات مدرن و شرایط تمدنی جدید متوجه نقش زن نیز هست. زنِ مسلمانِ ایرانی اکنون دائما با دو‌گفتار در مورد نقش خود در جامعه و خانواده روبروست. گفتمان اسلامی و گفتمان مدرن.
این شرایط نوعی بحران هویت را رقم زده که نیاز به بازگشت و نگاه عمیق به نظر اسلام و توجه به اقتضائات جهان جدید دارد. 
🔸در این میان هیئت بانوی تراز با توجه به مسئله شدنِ زن در عصر جدید امکانات نظری و عملی مواجهه با این بحران هویت را بازاندیشی دقیق و‌همه جانبه در مبانی اسلامی و‌نگاهِ به زن همراه با توجه و نگاه انتقادی به تعریف مدرن از آن می‌داند.
 
در این راستا با رقم زدن جمعیتی دغدغه‌مند قصد دارد تا ابتدائا به حل مناقشات نظری در این‌باره بپردازد و سپس با ورود به عرصه‌ی فرهنگ عمومی، حرکتی در جهت نزدیک‌‌ کردن نهاد علم و فرهنگ شکل دهد تا از این طریق زنِ مسلمانِ حاضر در عصر جدید به خودآگاهی جدی تر و‌صحیح تری در این‌باره دست یابد.
 
در این راه با نظر به سنت امداد الهی و التزام به اقتضائاتِ «هیئت» بودنِ این جمعیت، در صدد هستیم‌  محتوا و فرم را موازی با هم جلو ببریم.
ان‌شاءالله.